PILNE! Kraków pokazał kuriozalny projekt nowej SCT. Sprawdź i PRZYJDŹ na konsultacje!

SCT-auta-znak

17 grudnia 2024 roku, jeszcze w trakcie trwania cyklu konsultacji społecznych w sprawie kształtu SCT w Krakowie, został ogłoszony projekt nowej uchwały w sprawie ustanowienia SCT. Projekt zaostrza normy, eliminując dużą część „diesli”. Jednocześnie dzieli mieszkańców Krakowa i miejscowości podkrakowskich, przyznając czasowe preferencje dla tych pierwszych.

Wbrew twierdzeniom reprezentantów miasta, zaproponowane rozwiązania nie stanowią wyjścia naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, w szczególności prezentowanych w czasie toczących się konsultacji.

We czwartek, 19 grudnia 2024, o godz. 17:00 na placu Podgórskim 1, odbędzie się ostatnie, z dotychczas zaplanowanych, otwarte spotkanie konsultacyjne. Warto skorzystać z tej okazji, aby wyrazić swoje zdanie.

 

Kuriozalna propozycja

 

Nowy projekt przewiduje m.in., że wjechać do miasta będą mogły następujące samochody osobowe (poza pojazdami elektrycznymi i napędzanymi na wodór lub gaz ziemny):

  • od 1 lipca 2025 auta benzynowe z roku 2005 albo nowsze / spełniające normę EURO 4 lub wyższą (dotychczas przewidywano, że od 1.07.2025 wjechałyby pojazdy rejestrowane po raz ostatni przed 1.03.2023 r. EURO 1 / 1992 r., a rejestrowane po 1.03.2023 r. – EURO 3 / 2000 r.; od 1.07.2026 wszystkie auta benzynowe miały spełniać normę EURO 3 / rok prod. 2000 r.)

 

  • od 1 lipca 2025 diesle z roku 2014 lub nowsze / spełniające normę EURO 6 lub wyższą, a od od 1 lipca 2030 r. z roku 2018 lub nowsze / spełniające normę EURO 6dT (dotychczas przewidywano, że od 1.07.2025 wjechałyby pojazdy rejestrowane po raz ostatni przed 1.03.2023 r. EURO 2 / 1996 r., a rejestrowane po 1.03.2023 r. – EURO 5 / 2010 r.; od 1.07.2026 wszystkie auta benzynowe miały spełniać normę EURO 5 / rok prod. 2010 r.)

 

Umożliwiono co prawda bezterminowo wjazd pojazdów historycznych, ale wprowadzono kuriozalny limit – wjechać można nie więcej niż 50 dni w roku (po spełnieniu dodatkowych warunków). Dotychczasowa wersja uchwały nie przewidywała limitu.

Co prawda, mieszkańcy Krakowa będą objęci wymogami SCT dopiero od 1 lipca 2030 r., ale tylko w wypadku, gdy nabędą dany pojazd do 30 czerwca 2025 r.

 

P&J czyli Płać i Jedź

 

Dla pojazdów spoza Krakowa, które nie będą spełniać wymogów, wjazd będzie możliwy do 30 czerwca 2028 r., ale po dokonaniu opłaty emisyjnej – abonament miesięczny ma wynieść 500 złotych! To najwyższa możliwa kwota przewidziana w ustawie. To pokazuje, że celem miasta jest drenowanie kieszeni obywateli – często pracujących na jego obszarze.

Proponowany obszar SCT to niemal cały Kraków (dotychczas – cały, co zakwestionował sąd), z wyjątkiem fragmentów niektórych ulic (co miałoby według autora umożliwić dojazd do niektórych szpitali, parkingów Park&Ride czy węzłów autostradowych), a także z wyjątkiem autostradowej obwodnicy oraz obszarów na wschód od drogi ekspresowej S7.

Nowy projekt: https://obywatelski.krakow.pl/zalacznik/498248

AD

diesel, ekologizm, konsultacje, konsultacje w sprawie sct, Kraków, nierówność, nowa sct, nowa strefa w krakowie, nowy projekt, obwarzanek, ograniczenia, pilne, SCT, sct kraków, strefa czystego powietrza, strefa czystego transportu, transport, uchwała

Twoje auto nie wjedzie do „strefy”?
Nowe przepisy uderzą w Ciebie, Twoich bliskich lub firmę?

Napisz do nas – pomagamy osobom poszkodowanym szkodliwymi przepisami:

Wesprzyj naszą działalność

Ruch Społeczny „Nie Oddamy Miasta” chce normalności, sprzeciwia się łamaniu praw obywatelskich, niszczeniu wolności działalności gospodarczej i rozpadowi więzi społecznych.

Nasza działalność jest możliwa tylko dzięki darczyńcom.

Każdy datek wpłacany na rzecz Ruchu przeznaczamy na: 

  • kampanię informacyjną w przestrzeni internetowej, ujawniającą faktyczne regulacje i drastyczne skutki ich wprowadzenia w zakresie tzw. stref czystego transportu; 
  • wydruk i kolportaż wśród mieszkańców największych polskich miast ulotek informujących o zagrożeniach wynikających z tzw. stref czystego transportu;
  • działania edukujące i mobilizujące opinię publiczną (spotkania, konferencje, raporty, artykuły i nagrania wideo) na rzecz obrony podstawowych wolności i praw obywatelskich, szczególnie wobec zagrożeń wynikających z realizacji Agendy 2030 i implementacji zasad „zrównoważonego rozwoju”.

Wypełnij formularz:

Zapraszamy na fanpage akcji:

Koordynator kampanii Nie Oddamy Miasta: