WESPRZYJ NAS - POWSTRZYMAJMY PLAGĘ SCT!

Pomagamy poszkodowanym oraz skarżymy szkodliwe przepisy

Ruch Nie oddamy miasta - kim jesteśmy?

DZIĘKI TWOJEMU WSPARCIU:

  • zainicjujemy lub włączymy się w postępowania sądowe w sprawie osób poszkodowanych tzw. strefami czystego transportu – wszystkich, którzy zgłosili nam, że nie mogą własnym autem poruszać się po mieście
- PIERWSZĄ SPRAWĘ JUŻ PROWADZIMY!

  • stworzyliśmy grupę ekspertów, która pracuje nad wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie niezgodności z Konstytucją RP przepisów o SCT (ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych)

  • weźmiemy udział w postępowaniach sądowych dotyczących niezgodności aktów prawa miejscowego (poszczególnych SCT) z konstytucją i ustawami

  • rozwiniemy działania edukacyjne i uświadamiające mieszkańców polskich miast, w tym szczególnie wskazujące na zagrożenia płynące z tzw. stref czystego transportu

  • przygotujemy petycje obywatelskie, jak również stanowiska i opinie prawne z udziałem ekspertów – dostarczymy je politykom lokalnym na wielu szczeblach

  • będziemy monitorować nowe projekty przepisów (ogólnopolskie i lokalne), a także włączymy się w konsultacje społeczne

Wypełnij formularz, by przekazać datek w dowolnej kwocie

Swój datek w dowolnej kwocie szybko i bezpiecznie przekażesz dzięki systemowi płatności Przelewy24:

  • przelewem z bankowości internetowej – kliknij, aby zobaczyć listę banków
  • kartą płatniczą (trzeba najpierw wybrać Przelewy -> Paypal -> Zapłać kartą debetową lub kredytową)
  • gotówką przekazem pocztowym lub przelewem tradycyjnym – wystarczy na ekranie płatności wybrać opcję „Przelew online i tradycyjny” a następnie ostatnia opcja na liście – „Przekaz i przelew tradycyjny”. Po kliknięciu zobaczysz listę banków z numerami kont oraz ikonami drukarki (są to druczki pocztowe z danymi do wpłaty)

Wesprzyj nasze interwencje prawne!

NASZ CEL: 40 000 zł

49%

Zebrano już:

19 952 zł

Pozostało:

20 048 zł

  • WALCZYMY ZE „STREFAMI CZYSTEGO TRANSPORTU”:

z powodzeniem wzięliśmy udział w skardze w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Krakowie

  • POMAGAMY POSZKODOWANYM:

złożyliśmy skargę w imieniu p. Jakuba – mieszkańca Warszawy – pozbawionego prawa do abonamentu i zmuszonego do płacenia za każdą godzinę postoju w strefie

  • WALCZYMY Z PRZYMUSEM ELEKTROMOBILNOŚCI:

napisaliśmy wniosek o wysłuchanie publiczne w Sejmie i projekty poprawek do noweli ustawy o elektromobilności

  • WYWIERAMY PRESJĘ NA POLITYKACH:

stworzyliśmy petycję obywatelską ws. absurdalnej zmiany ustawy o elektromobilności i złożyliśmy podpisy w Kancelarii Prezydenta – obecnie rozwijamy obywatelską petycję do prezydentów miast, radnych i wojewodów przeciwko wprowadzaniu SCT w kolejnych polskich miastach

Kim jesteśmy?

Nie Oddamy Miasta

Chcemy normalności, dlatego sprzeciwiamy się łamaniu konstytucyjnych praw obywatelskich, w tym praw kierowców, przedsiębiorców itd. Zaczęliśmy w Krakowie, który jako pierwszy stał się eksperymentem w procesie wdrażania szkodliwych dla mieszkańców przepisów, takich jak „strefa czystego transportu” lub „plan zrównoważonej mobilności”.

Zorganizowaliśmy już serię pikiet w Krakowie, jak również spotkania, konferencje, akcje ulotkowe w Warszawie i Krakowie. Wzięliśmy też udział w niezależnych konsultacjach obywatelskich nt. wprowadzenia SCT we Wrocławiu.

To dzięki nam w marcu i czerwcu 2024 r. w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu ukazały się billboardy alarmujące przed szkodliwymi „strefami czystego transportu”, które wbrew mieszkańcom wprowadza się w polskich metropoliach. Mieliśmy swój udział w sądowym obaleniu krakowskiej SCT – w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym złożyliśmy nasze stanowisko oraz ekspertyzę.

Obecnie mamy już wolontariuszy w kilku największych miastach Polski, takich jak Warszawa, Wrocław, Rzeszów.

Nasza działalność jest możliwa tylko dzięki darczyńcom.

nowe sct w polsce

Jesteśmy ruchem społecznym NIE ODDAMY MIASTA, który walczy o prawa mieszkańców w przestrzeni publicznej. 

Znowelizowana w grudniu 2024 r. ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych ZOBOWIĄZUJE miasta zamieszkiwane przez więcej niż 100 tys. osób, gdzie przekroczono wyśrubowane normy stężenia dwutlenku azotu, do tworzenia tzw. Stref Czystego Transportu (SCT). Obowiązek ten ma początkowo objąć cztery duże miasta. Ale istnieje poważne ryzyko, iż na takie rozwiązanie wkrótce będzie skazane nawet kilkanaście polskich miast! Co więcej, niektóre władze samorządowe – np. w Szczecinie – zamierzają dobrowolnie wprowadzić SCT, licząc na pozyskanie unijnego finansowania.

Zatem, stoimy w obliczu niebezpieczeństwa wykluczenia setek tysięcy mieszkańców z poruszania się własnym autem po mieście – bez wykazania nam związku jakości powietrza z ruchem samochodowym.

Koordynator kampanii Nie Oddamy Miasta: