SCT uderzy w strategiczne firmy.
Związkowcy Elektrociepłowni w Krakowie ostrzegają i protestują!

SCT - elektrociepłownia protest pismo

Projektując Strefę Czystego Transportu w Krakowie nikt w urzędzie nie pomyślał… I choć chciałoby się poniekąd zasadnie urwać zdanie w tym miejscu, to jednak sprawa jest zbyt poważna, aby ironizować. Okazuje się, że planowane ograniczenia uderzą w strategiczne, nie tylko dla Krakowa, zakłady. Ich pracownicy zostaną bowiem przez wprowadzenie „strefy” wykluczeni komunikacyjnie. A to może oznaczać zakłócenia produkcji np. energii eklektycznej czy ciepła. I tu wraca pytanie: Czy ktoś w urzędzie o tym pomyślał?

Nasz Czytelnik może zachodzić w głowę – jak SCT może wpłynąć na pracę elektrociepłowni? A zależność jest bardzo prosta. Jak podkreśla Grzegorz Pietraszewski, przewodniczący NSZZ Pracowników Ruchu Ciągłego przy Elektrociepłowni w Krakowie, w piśmie skierowanym do Aleksandra Miszalskiego, prezydenta m. Krakowa, chodzi o wykluczenie komunikacyjne pracowników tego zakładu, także tych odpowiedzialnych za prawidłową i nieprzerwaną pracę Elektrociepłowni.

Okazuje się bowiem, że obowiązujący w zakładzie system zmianowy sprawia, że pracownicy zakładu podróżują z/do pracy w godzinach i z miejsc, w których komunikacja zbiorowa – delikatnie ujmując – nie zapewnia odpowiedniego standardu połączeń. Pracownicy są więc zdani na własne samochody, a te w wielu wypadkach, nie będą spełniały standardów SCT. A trzeba pamiętać, że w Elektrociepłowni licznie zatrudnieni są pracownicy spoza Krakowa, którzy zakazami SCT będą objęci wcześniej. Warto przy tym podkreślić, że projektowane wyłączenie do 2030 r. spod przepisów krakowskiej SCT dotyczy tylko mieszkańców MIASTA, którzy spełnią szereg warunków. Także i sam wjazd za opłatą – choć kuriozalny i niesprawiedliwy w swej istocie – będzie możliwy tylko przez okres trzech lat. To ostatnie ogranicza ustawa.

„Nie wszystkich pracowników stać na wymianę pojazdu, który spełnia założenia SCT, szczególnie w tak krótkich ramach czasowych. Zakład ze względu na europejskie założenia Zielonego ładu również czekają duże modernizacje techniczne i duże inwestycje, przez co nie ma pewności co do spodziewanego wzrostu wynagrodzeń, który będzie mógł zrekompensować wydatki poniesione na gwałtowną zmianę środków transportu” – zaznacza „S”.

Związek zapewnia, że pracownicy spółki chcą pracować, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz niezakłóconą produkcję. Dlatego zachęcają władze miasta do rozmów, które „pozwolą wypracować rozwiązania korzystne dla wszystkich mieszkających i pracujących w naszym pięknym mieście”.

 

Pełną treść pisma do prezydenta Aleksandra Miszalskiego prezentujemy poniżej:

 

Szanowny Panie Prezydencie,

Związki Zawodowe działające w PGE EC S.A Oddział nr.1 w Krakowie obserwując aktualne założenia dotyczące Strefy Czystego Transportu, a także mając na uwadze przebieg dotychczasowych konsultacji społecznych, wyrażamy głębokie zaniepokojenie konsekwencjami wynikającymi z wprowadzenia SCT. Stanowczo sprzeciwiamy się wprowadzeniu SCT w zaproponowanej przez Urząd Miasta Krakowa formie, w której strefa obejmuje cały obszar miasta Kraków, standardy emisyjne dla samochodów są na bardzo wysokim poziomie, względem poprzednich propozycji.

Elektrociepłownia w Krakowie jest zakładem o znaczeniu strategicznym dla miasta Kraków, pracownicy pracują w trybie 3 zmianowym 5 brygadowym co zapewnia nieprzerwaną i stabilną produkcję ciepła dla miasta oraz energii elektrycznej dla PSE. Z uwagi na konieczność dojazdu większości zatrudnionych pracowników, spoza granic administracyjnych miasta oraz konieczności pracy w systemie zmianowym dojazdy i powroty z pracy są realizowane w godzinach granicznych. Komunikacja miejska czy prywatni przewoźnicy nie obsługują linii komunikacyjnych w tak niepopularnych godzinach. Dodatkowo należy zaznaczyć iż nie wszystkie miejscowości z których dojeżdża obsługa są dobrze skomunikowane, co za tym idzie samochód jest jedynym środkiem transportu, który bezproblemowo pozwala dotrzeć na stanowiska pracy niezbędnym pracownikom, którzy nadzorują proces technologiczny. Nie wszystkich pracowników stać na wymianę pojazdu, który spełnia założenia SCT, szczególnie w tak krótkich ramach czasowych. Zakład ze względu na europejskie założenia Zielonego ładu również czekają duże modernizacje techniczne i duże inwestycje, przez co nie ma pewności co do spodziewanego wzrostu wynagrodzeń, który będzie mógł zrekompensować wydatki poniesione na gwałtowną zmianę środków transportu.

Mając na uwadze głos społeczny pracowników ruchu ciągłego, oraz bezpieczeństwo energetyczne miasta Kraków, apelujemy o przeanalizowanie sytuacji PGE 0.1 Kraków oraz innych zakładów, które pracują na rzecz Mieszkańców i dla dobra Miasta. Chcemy nadal pracować, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz niezakłóconą produkcję. Zachęcamy i zapraszamy do rozmów, które pozwolą wypracować rozwiązania korzystne dla wszystkich mieszkających i pracujących w naszym pięknym mieście.

Z poważaniem

Grzegorz Pietraszewski

Przewodniczący NSZZ Pracowników Ruchu Ciągłego przy Elektrociepłowni w Krakowie

 

analiza, diesel, ekologizm, elektrociepłownia, euro, konsultacje, konsultacje w sprawie sct, Kraków, nie oddamy miasta, nierówność, norma, nowa sct, nowa strefa w krakowie, nowy projekt, obwarzanek, ograniczenia, pilne, projekt, SCT, sct kraków, Solidarność, strefa czystego powietrza, strefa czystego transportu, strefa czystego transportu kraków, transport, uchwała, wolność i własność, zarząd transportu, ztp kraków, związki

Twoje auto nie wjedzie do „strefy”?
Nowe przepisy uderzą w Ciebie, Twoich bliskich lub firmę?

Napisz do nas – pomagamy osobom poszkodowanym szkodliwymi przepisami:

Wesprzyj naszą działalność

Ruch Społeczny „Nie Oddamy Miasta” chce normalności, sprzeciwia się łamaniu praw obywatelskich, niszczeniu wolności działalności gospodarczej i rozpadowi więzi społecznych.

Nasza działalność jest możliwa tylko dzięki darczyńcom.

Każdy datek wpłacany na rzecz Ruchu przeznaczamy na: 

  • kampanię informacyjną w przestrzeni internetowej, ujawniającą faktyczne regulacje i drastyczne skutki ich wprowadzenia w zakresie tzw. stref czystego transportu; 
  • wydruk i kolportaż wśród mieszkańców największych polskich miast ulotek informujących o zagrożeniach wynikających z tzw. stref czystego transportu;
  • działania edukujące i mobilizujące opinię publiczną (spotkania, konferencje, raporty, artykuły i nagrania wideo) na rzecz obrony podstawowych wolności i praw obywatelskich, szczególnie wobec zagrożeń wynikających z realizacji Agendy 2030 i implementacji zasad „zrównoważonego rozwoju”.

Wypełnij formularz:

Zapraszamy na fanpage akcji:

Koordynator kampanii Nie Oddamy Miasta: