NIE ODDAMY MIASTA!

Wiadomości:

Czy Unia Europejska, poprzez swoją politykę klimatyczną, a wraz z nią m.in. kolejne normy emisji spalin, cofa motoryzację do pejzażu znanego z początku XXI wieku? Z pewnością mamy inną sytuację technologiczną, inne pojazdy, inne problemy, ale… Warto spojrzeć bliżej na widoczne trendy na rynku motoryzacyjnym. Może okazać się bowiem, że niebawem nowe, własne auto, to luksus, na który stać będzie już tylko niektórych.
Czy Unia Europejska, poprzez swoją politykę klimatyczną, a wraz z nią m.in. kolejne normy emisji spalin, cofa motoryzację do pejzażu znanego z początku XXI wieku? Z pewnością mamy inną sytuację technologiczną, inne pojazdy, inne problemy, ale… Warto spojrzeć bliżej na widoczne trendy na rynku motoryzacyjnym. Może okazać się bowiem, że niebawem nowe, własne auto, to luksus, na który stać będzie już tylko niektórych.
Obydwaj kandydaci na prezydenta Krakowa postanowili odpowiedzieć na pytania zawarte w naszym liście. Aleksander Miszalski zrobił to jako pierwszy, dzięki czemu jego odpowiedź opublikowaliśmy na kilka dni przed drugą turą. Niestety Łukasz Gibała odpisał nam dopiero w piątek wieczorem. Nie mogliśmy przez to ani odebrać maila od razu, ani tym bardziej opublikować go przed ciszą wyborczą. I chociaż wybory już się zakończyły sukcesem kandydata Koalicji Obywatelskiej, to chcąc uczciwie odnotować, że Łukasz Gibała również zdecydował się odpowiedzieć na nasze pytania, publikujemy poniżej jego wiadomość.
Rząd Donalda Tuska zakończył właśnie prace nad projektem ustawy, która ZOBOWIĄZUJE miasta zamieszkiwane przez więcej niż 100 tys. osób do tworzenia tzw. Stref Czystego Transportu. Obowiązek – jak uspokaja rząd – obejmie cztery duże miasta. Ale jeśli przyjmiemy aktualnie notowane emisje spalin, na takie rozwiązanie wkrótce będzie skazane nawet kilkanaście polskich miast! O czym władze nie chcą głośno mówić? Wyjaśniamy!
Czy Unia Europejska, poprzez swoją politykę klimatyczną, a wraz z nią m.in. kolejne normy emisji spalin, cofa motoryzację do pejzażu znanego z początku XXI wieku? Z pewnością mamy inną sytuację technologiczną, inne pojazdy, inne problemy, ale… Warto spojrzeć bliżej na widoczne trendy na rynku motoryzacyjnym. Może okazać się bowiem, że niebawem nowe, własne auto, to luksus, na który stać będzie już tylko niektórych.
W wielu polskich miastach planowane są “strefy czystego transportu”, mające podobno pomóc w likwidacji smogu i poprawie jakości życia mieszkańców. Dotychczas uchwały wprowadzające te rozwiązania przyjęto w Krakowie i Warszawie.
W 2022 roku Rada Miasta Krakowa postanowiła utworzyć tzw. Strefę Czystego Transportu w granicach administracyjnych miasta. Zgodnie z uchwałą, SCT miała zacząć obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Do obecnej sytuacji prawnej najlepiej pasuje słowo „miała” ponieważ do dzisiaj nie wiadomo, czy „strefa czystego absurdu” zostanie wprowadzona. Nadal liczymy na to, że nie dojdzie do tak rewolucyjnego ograniczenia wolności i prawa własności uderzającego w mieszkańców Krakowa i w osoby przyjeżdżające do miasta samochodami…
Obydwaj kandydaci na prezydenta Krakowa postanowili odpowiedzieć na pytania zawarte w naszym liście. Aleksander Miszalski zrobił to jako pierwszy, dzięki czemu jego odpowiedź opublikowaliśmy na kilka dni przed drugą turą. Niestety Łukasz Gibała odpisał nam dopiero w piątek wieczorem. Nie mogliśmy przez to ani odebrać maila od razu, ani tym bardziej opublikować go przed ciszą wyborczą. I chociaż wybory już się zakończyły sukcesem kandydata Koalicji Obywatelskiej, to chcąc uczciwie odnotować, że Łukasz Gibała również zdecydował się odpowiedzieć na nasze pytania, publikujemy poniżej jego wiadomość.
Już w najbliższą niedzielę odbędzie się druga tura wyborów samorządowych, podczas której zadecydują się również losy Krakowa. W wyścigu o fotel włodarza miasta pozostali poseł RP z ramienia Koalicji Obywatelskiej, Aleksander Miszalski i niezależny radny krakowski, Łukasz Gibała. Do obydwu kandydatów wysłaliśmy list, w którym zadaliśmy dwa ważne pytania, dotyczące przyszłości kierowców i wolności mieszkańców Krakowa. Dzisiaj publikujemy odpowiedź jednego z nich.
Publikujemy w otwartym dostępie raport opracowany przez wolontariuszy i działaczy naszego ruchu społecznego, poruszający szerokie spektrum problemów, wynikających z realizowania w Polsce rewolucji transportowej. Nasz raport „Rewolucja transportowa: mity, manipulacje, zagrożenia” można pobrać bezpłatnie w formacie pdf.
Publikujemy w otwartym dostępie raport opracowany przez wolontariuszy i działaczy naszego ruchu społecznego, poruszający szerokie spektrum problemów, wynikających z realizowania w Polsce rewolucji transportowej. Nasz raport „Rewolucja transportowa: mity, manipulacje, zagrożenia” można pobrać bezpłatnie w formacie pdf.
Ruch „Nie Oddamy Miasta” wraz ze Stowarzyszeniem „Polonia Christiana” zapraszają na wyjątkowe wydarzenie. Już w czwartek 4 kwietnia spotykamy się w Krakowie na konferencji zatytułowanej „Strefy czystego absurdu: Zielony ład w praktyce”. Wystąpią eksperci naszego ruchu, a także reprezentanci organizacji z Warszawy i Wrocławia, które – podobnie jak my – edukują, alarmują i mobilizują do społecznego oporu przeciwko rozwiązaniom szkodliwym dla mieszkańców, takim jak tzw. strefy czystego transportu, czy też plany zrównoważonej mobilności.
Po naszych publikacjach eksperckich, przyszła kolej na nowy oręż do walki ze strefami czystego absurdu. W dniu 22 marca 2024 r., eksperci Ośrodka Analiz Cegielskiego i Instytutu Ordo Iuris zaprezentowali Poradnik dla małych i średnich przedsiębiorców pt. „Jak obronić swój biznes przed Strefą Czystego Transportu?”.
W wielu polskich miastach planowane są “strefy czystego transportu”, mające podobno pomóc w likwidacji smogu i poprawie jakości życia mieszkańców. Dotychczas uchwały wprowadzające te rozwiązania przyjęto w Krakowie i Warszawie. Prezentujemy listy radnych obydwu miast, którzy głosując “za”, powinni w najbliższych wyborach stracić mandat zaufania.
Na razie uchwała Rady Miasta Krakowa wprowadzająca na terenie całego miasta „Strefę czystego transportu” została uchylona przez sąd administracyjny, ale radni stolicy Małopolski zapowiadają, że ta sprawa powróci pod obrady po wyborach samorządowych. Przyjęcie tej uchwały dla nas dojeżdżających do Krakowa oznacza, że większość z nas nie dojedzie do centrum miasta własnym samochodem.
Walczymy z ekorewolucją na wszelkie możliwe sposoby. Jednym z nich jest alarmowanie czynników państwowych i inspirowanie zmian legislacyjnych. Dlatego też nawiązaliśmy kontakt z grupą posłów, którzy powołali Parlamentarny Zespół ds. Obrony Kierowców. Ruch „Nie Oddamy Miasta” wystąpił podczas dwóch posiedzeń tego gremium: w grudniu 2023 r. i w styczniu bieżącego ruchu.
Smog w Krakowie jest faktem i oczywistym problemem, którego jednak nie rozwiąże wprowadzenie „strefy czystego transportu”. To kluczowy wniosek, jaki wypływa z opinii przygotowanej przez ekspertów naukowych, specjalizujących się m.in. w konstrukcjach silników spalinowych i emisyjności transportu. Wobec fali manipulacji i przekłamań w temacie SCT, postanowiliśmy opublikować tę opinię w całości. 
Właśnie teraz, w kluczowym momencie walki ze szkodliwą „strefą czystego transportu”, nie możemy odpuścić społecznej presji na polityków, którzy wrobili nas w ten problem. Jesteśmy blisko celu, ale SCT w Krakowie prawnie wciąż obowiązuje. Dlatego apelujemy o przybycie na naszą pikietę już w najbliższą środę 17 stycznia (godz. 15) – w dniu, w którym Rada Miasta Krakowa ma obradować nad obywatelskim projektem uchylającym strefę.
W obowiązującym stanie prawnym inicjatywa obywatelska dotycząca zniesienia tzw. strefy czystego transportu jest zgodna z prawem, a Rada Miasta Krakowa powinna poddać obywatelski projekt uchwały na sesję nie później niż w ciągu trzech miesięcy od jego złożenia – czytamy w istotnej dla mieszkańców Krakowa opinii prawnej. Czy dzięki niej doczekamy się partnerskiego traktowania przez krakowskich oficjeli, z uporem broniących restrykcyjnych przepisów przez siebie ustanowionych?
Politycy, którzy przegłosowali strefy wykluczenia komunikacyjnego w Warszawie i Krakowie, będą musieli w środku samorządowej kampanii wyborczej tłumaczyć się ze swoich kompromitujących głosowań. Szkodliwe SCT trzeba uchylić, dlatego w działaniach na rzecz obywateli i przedsiębiorców poszkodowanych ich wprowadzeniem sięgamy po broń masowego rażenia – kampanię billboardową. 
W obowiązującym stanie prawnym inicjatywa obywatelska dotycząca zniesienia tzw. strefy czystego transportu jest zgodna z prawem, a Rada Miasta Krakowa powinna poddać obywatelski projekt uchwały na sesję nie później niż w ciągu trzech miesięcy od jego złożenia – czytamy w istotnej dla mieszkańców Krakowa opinii prawnej. Czy dzięki niej doczekamy się partnerskiego traktowania przez krakowskich oficjeli, z uporem broniących restrykcyjnych przepisów przez siebie ustanowionych?
W czwartek 7 grudnia 2023 r. Rada Miasta Warszawy przegłosowała uchwałę o utworzeniu Strefy Czystego Transportu w stolicy. Oznacza to, że od lipca 2024 roku nie będzie można swobodnie wjeżdżać na obszar prawie 10 procent miasta. W związku z głosowaniem mieszkańcy Warszawy zorganizowali protest przeciwko wprowadzeniu pseudoekologicznego prawa.
W obronie normalności i podstawowych praw mieszkańców organizujemy serię protestów w centrum Krakowa – już w najbliższą środę! Tego dnia właśnie radni mają decydować o losach obywatelskiego projektu uchwały likwidującego tzw. strefę czystego transportu w Krakowie. Poniżej zamieszczamy ważne informacje organizacyjne.
5 października w Centrum Prasowym Foksal w Warszawie miała miejsce organizowana przez nasz ruch konferencja “Strefy Czystego Transportu: mity, manipulacje, zagrożenia”, która miała na celu przybliżyć Polakom kwestię “stref czystego transportu” i związane z nimi problemy.
5 października w Centrum Prasowym Foksal w Warszawie miała miejsce organizowana przez nasz ruch konferencja “Strefy Czystego Transportu: mity, manipulacje, zagrożenia”, która miała na celu przybliżyć Polakom kwestię “stref czystego transportu” i związane z nimi problemy.
Władze największych polskich miast, poczynając od Warszawy i Krakowa, uparcie dążą do wdrożenia szkodliwych przepisów o tzw. strefach czystego transportu. Wraz z permanentnym utrudnianiem kierowcom parkowania i zwężaniem ulic, działania te budzą coraz większe wątpliwości po stronie ekspertów i zwykłych mieszkańców. Konferencja, na którą zapraszamy Państwa do Warszawy w czwartek 5 października 2023 r., będzie poświęcona odkryciu i omówieniu wszystkich mitów, zagrożeń i manipulacji, jakie przy okazji forsowania tych zmian pojawiają się w przestrzeni publicznej.
Wszystko wskazuje na to, że komitet „Kraków dla kierowców” poruszył skały. Inicjatywa legislacyjna mieszkańców przewidująca likwidację szkodliwej „strefy czystego transportu” w Krakowie zebrała już 4,5 tys. podpisów. Przedstawiciele komitetu zwołali konferencję prasową, na której podsumowali dotychczasowe prace. Wśród wypowiadających się gości nie zabrakło lidera naszego ruchu.
6 września komitet „Kraków dla kierowców” zgłosił inicjatywę uchwałodawczą, mającą unieważnić zeszłoroczne przyjęcie przez radnych tzw. Strefy Czystego Transportu. W ciągu pierwszych dwóch dni udało się zebrać już ponad 2500 podpisów, przy 300 wymaganych.
Sejmik Województwa Małopolskiego podjął decyzję w sprawie obywatelskiej inicjatywy „TAK dla drewna, STOP gazolobby”. Radni uznali, że mieszkańcy Krakowa i Małopolski nie mogą ogrzewać swoich domów suchym drewnem, mimo, że – jak wskazywali inicjatorzy projektu – jest to paliwo ekologiczne i odnawialne.
Wojewódzki Sąd Administracyjny unieważnił zapisy, na podstawie których sejmik województwa małopolskiego blokował obywatelską inicjatywę uchwałodawcza „TAK dla drewna, STOP gazolobby”, mającą na celu m. in. przywrócenie palenia drewnem w kominkach na terenie Krakowa. Ponowne głosowanie nad projektem odbędzie się w poniedziałek.
Wykuwane na europejskich salonach pomysły likwidacji ruchu samochodowego i wprowadzania niby-ekologicznych eksperymentów najszybciej podchwytują urzędnicze elity dużych miast. Drugie pod względem liczby mieszkańców miasto w Polsce, czyli Kraków – kierowany przez lewicową ekipę rządzącą, jest papierkiem lakmusowym różnej maści postępowców, dążących do przesadzenia mieszkańców z prywatnych samochodów na rowery i hulajnogi.
We wtorek 4 lipca udaliśmy się na krakowskie parkingi, by wręczać mieszkańcom ulotki ruchu społecznego „Nie oddamy miasta”. Jak dotąd rozprowadziliśmy ich ponad 5 tys., przestrzegając kierowców z Krakowa i Małopolski przed drastycznymi zmianami, jakie szykują nam władze samorządowe. Wciąż można włączyć się w akcję ulotkową, do czego serdecznie zachęcamy.
Głupota, niewiedza czy może uległość wobec ideologów „zrównoważonego rozwoju” z Brukseli? Jak zauważa prezes Fundacji im. Stefana Starzyńskiego mec. Jakub Dobromilski, nawet na bogatych obywatelach Niemiec nie stosuje się tak restrykcyjnych przepisów antysamochodowych, jak wobec Polaków.
Kierowcy mają kolejny powód do obaw. Najnowszy raport Światowego Forum Ekonomicznego przygotowany przez Global New Mobility Coalition, a przedstawiony w związku z tegorocznym „Letnim Davos” odbywającym się w chińskim miasteczku Tianjin, sugeruje, że do 2050 r. należy wyeliminować z rynku światowego aż 75 proc. pojazdów!
Ruch społeczny „Nie Oddamy Miasta” wziął udział w Krakowskim Panelu Transportowym. Jego przedstawiciele sprzeciwili się radykalnej transformacji stolicy Małopolski w duchu ideologii zrównoważonego rozwoju. Jedno z wystąpień wygłosił w dniu 3 marca 2023 r. dr inż. Marcin Cegielski.
Przedstawiciele Ruchu Społecznego „Nie oddamy miasta” byli obecni i zabrali głos podczas niezależnych konsultacji społecznych poświęconych koncepcji wprowadzenia tzw. strefy czystego transportu we Wrocławiu. Konsultacje te, które samodzielnie i na własny koszt zorganizowało Stowarzyszenie WIR, miały miejsce w środę 21 czerwca 2023 r.
Czy rządzony przez Rafała Trzaskowskiego magistrat dokona autokompromitacji? Wprowadzenie w stolicy „strefy czystego transportu” nie tylko wywoła fatalne konsekwencje dla całej aglomeracji warszawskiej, w tym wykluczenie setek tysięcy mieszkańców, ale także może skończyć się unieważnieniem uchwały jako niezgodnej z Konstytucją i łamiącej zasady praworządności.
Podczas Krakowskiego Panelu Transportowego głos zabrali przedstawiciele niezależnych organizacji obywatelskich. Między innymi dr Paweł Momro, reprezentujący nasz ruch społeczny oraz Towarzystwo na Rzecz Rozwoju i Inicjatyw Społecznych. Poniżej przedstawiamy całość wystąpienia eksperta.
Władze Krakowa, nie po raz pierwszy pokazują, że z głosem ludu liczyć się nie trzeba. A przynajmniej nie ma się co spieszyć. Są bowiem sprawy ważne i ważniejsze oraz mądrzy i mądrzejsi. Tak w skrócie można opisać to, co dzieje się wokół likwidacji spółki Kraków 5020.
Nasza inicjatywa mogła wyrosnąć dzięki oddolnemu zaangażowaniu wielu ludzi, zaniepokojonych zmianami wprowadzonymi w największych miastach Polski i zarazem zdeterminowanych, by te szkodliwe zmiany powstrzymać.
Oto nasza odpowiedź na próby ideologicznego, pozbawionego dowodów naukowych, uzasadnienia dla implementacji w Krakowie tzw. strefy czystego transportu. W poniedziałek 24 kwietnia złożyliśmy w Urzędzie Miasta i w Zarządzie Transportu list otwarty…
W dniu 19 kwietnia Ruch Społeczny „Nie oddamy miasta” skierował do Rzecznika Praw Obywatelskich wnioski, w których apeluje o natychmiastową interwencję urzędu kierowanego przez dr. hab. Marcina Wiącka…

Twoje auto nie wjedzie do „strefy”?
Nowe przepisy uderzą w Ciebie, Twoich bliskich lub firmę?

Napisz do nas – pomagamy osobom poszkodowanym szkodliwymi przepisami:

Wesprzyj naszą działalność

Ruch Społeczny „Nie Oddamy Miasta” chce normalności, sprzeciwia się łamaniu praw obywatelskich, niszczeniu wolności działalności gospodarczej i rozpadowi więzi społecznych.

Nasza działalność jest możliwa tylko dzięki darczyńcom.

Każdy datek wpłacany na rzecz Ruchu przeznaczamy na: 

  • kampanię informacyjną w przestrzeni internetowej, ujawniającą faktyczne regulacje i drastyczne skutki ich wprowadzenia w zakresie tzw. stref czystego transportu; 
  • wydruk i kolportaż wśród mieszkańców największych polskich miast ulotek informujących o zagrożeniach wynikających z tzw. stref czystego transportu;
  • działania edukujące i mobilizujące opinię publiczną (spotkania, konferencje, raporty, artykuły i nagrania wideo) na rzecz obrony podstawowych wolności i praw obywatelskich, szczególnie wobec zagrożeń wynikających z realizacji Agendy 2030 i implementacji zasad „zrównoważonego rozwoju”.

Wypełnij formularz:

Swój datek w dowolnej kwocie szybko i bezpiecznie przekażesz dzięki systemowi płatności Przelewy24:

  • przelewem z bankowości internetowej – kliknij, aby zobaczyć listę banków
  • kartą płatniczą (Visa, MasterCard)
  • gotówką przekazem pocztowym lub przelewem tradycyjnym – wystarczy na ekranie płatności wybrać opcję „Przelew online i tradycyjny” a następnie ostatnia opcja na liście – „Przekaz i przelew tradycyjny”. Po kliknięciu zobaczysz listę banków z numerami kont oraz ikonami drukarki (są to druczki pocztowe z danymi do wpłaty)
Koordynator kampanii Nie Oddamy Miasta: